גם ברוך (38) ושמרית (36) פויכטונגר, הורים לשישה המתגוררים ביישוב נגוהות, הבעלים של "דבש נגוהות" כבר שנים רבות, מצאו את עצמם נבוכים מול המציאות החדשה. 

 

"אנחנו חקלאים. יש לנו משק חי של דבורים" מספר ברוך "הדגש שלנו הוא על ייצור דבש איכות טהור לחלוטין, מצוף פרחים בלבד וללא חימום. עד לקורונה ב"ה העסק תיפקד היטב, מכרנו דבש לחנויות טבע בכל הארץ ונהנינו להרגיש את הפירות של ההשקעה שלנו באהבה של הלקוחות, שהגיעו לחנויות ורכשו את הדבש שוב ושוב.

ואז בבת אחת הפעילות במשק פשוט נעצרה, כל יציאה לחנות הפכה לסוג של מבצע צבאי וכמובן שהמכירות בהתאם. חנויות התקשו לשלם גם על סחורה שלקחו עוד לפני הקורונה, שלא לדבר על הזמנת סחורה חדשה" הוא מתאר את גודל האתגר.
"חשוב להבין שאנחנו עסק חקלאי עם עלויות תפעול גבוהות ושהדבורים שלנו לא יצאו לחל"ת. הקורונה הגיעה בדיוק בעונת רדיית האביב, בה הטבע בשיא פריחתו והדבורים עמלות במרץ על ייצור הדבש. ככל שההגבלות החמירו, מצאנו את עצמנו במצב שבו ההוצאות השוטפות ממשיכות ומנגד ההכנסות פשוט נעצרו".


מה ומתי היתה נקודת המפנה, שבה הבנתם שצריך להתעשת ולעשות אישזהו מהלך יצירתי?
שמרית משיבה: "בהחלה כמו כולם היינו די בהלם ופשוט קיווינו שזה יעבור. בוקר אחד אני מקבלת הודעת ווטסאפ מעמליה שכטר, שהתייעצנו איתה בעבר בנושא אסטרטגיה עסקית. היא שאלה מה שלומנו וכתבה לנו: "נצלו חלק מהזמן לחשוב על דרכים יצירתיות בהן העסק יכול לייצר עוד כסף דווקא בגלל המשבר". קראתי את ההודעה וזה היה נשמע לי הדבר הכי הזוי שיש, לא אפשרי בכלל. ואז שוחחנו טלפונית והיא נתנה לנו כיוונים חשובים שפתחו לנו את הראש ממש.
"בהמשך התייעצנו עם אליה אלון, שעזרה לנו להבין שהתאריך של החזרה לשגרה והתאריך של היציאה של המשק מהמשבר הכלכלי הם שני תאריכים שונים, ולכן אין לנו זמן להוריד את הראש ולחכות שהגל יעבור אלא להיפך – לייצר תנועה כאן ועכשיו. ואם אין כרגע מכירה בחנויות – אז לפנות ישירות ללקוחות פרטיים, פשוט למכור כאן ועכשיו את הדבש שבמלאי".

שמרית יצאה בפוסט בפייסבוק בו הזמינה אנשים לרכוש ישירות מהם, במחירים מיוחדים מהחקלאי לצרכן. "בתוך כמה שעות מפרסום הפוסט ראינו את הנס מתחולל ממש מול עינינו: אלפי תגובות ושיתופים, מאות פניות, רכישות, אנשים שארגנו הזמנות מרוכזות ליישוב, למשפחה ולחברים. היתה התגייסות שלא יכולנו לדמיין".

"מעז יצא מתוק", אומר ברוך וחיוך נסוך על פניו. "באותו זמן היו לנו חמישה טון דבש במלאי ובתוך פחות משבועיים מכרנו את הכל. בינתיים הגיע גם הדבש החדש מרדיית האביב וההזמנות המשיכו לזרום. כך יצא שבזכות הקורונה הקמנו בן לילה מערך אריזה ומשלוחים ישירות לבתים פרטיים, בפרישה ארצית שלא יכולנו אפילו לדמיין.
"וזה לא נגמר שם: בעקבות הפוסט פנו אלינו חנויות חדשות, שהתחילו להזמין כשההגבלות התמתנו, קיבלנו המון תגובות נלהבות מלקוחות חדשים שגילו לראשונה את הדבש שלנו, ראיונות הרדיו ובטלויזיה, ואפילו ועד העובדים של חברת החשמל פנו אלינו והזמינו מארזים מפנקים לגימלאים שלהם".
שמרית: "זו ההזדמנות שלנו להגיד כאן תודה ענקית לכל מי שהתגייס בערבות הדדית שאין כמותה, זה ללא ספק היה צינור החמצן לו היינו זקוקים כל כך".

מה לקחתם איתכם מהאתגר הזה, בראייה העסקית?
ברוך: "קודם כל,  לא להסס לקחת ייעוץ איכותי. אנשים שיכולים לעזור להסתכל מנקודת מבט אחרת ולסייע לחצות את הגשר". ושמרית מוסיפה בהתרגשות: "למדנו שגם כשנמצאים בעומק המשבר, צריך לדעת שאנחנו באמת אף פעם לא לבד, ולהאמין בטוב שישנו".

לחצו לקובץ הכתבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *